Recenzie Peda [PDF]

• 0 0 0

Carte: „Pedagogie” Editura All, București (1994) Autor: Prof. Univ. Dr. Ioan Bontaș Dr. Ioan Botaș a fost profesor de pedagogie la Universitatea Politehnică din București timp de patru decenii în perioada 1951-1993, unde s-a remarcat ca un distins pedagog, educator, cercetător și manager educațional. Acesta a elaborat o bogată activitate de cercetare științifică, cu un aport original important la dezvoltarea pedagogiei. Este autorul a peste 90 de lucrări publicate (cursuri, manuale, îndrumare, articole, studii pedagogice, diverse lucrări, peste 60 de comunicări științifice, referate și conferințe științifice). Printre lucrările și studiile publicate, menționez „Îndrumar de metodică și practică pedagogică” (1965-1991), „Îndrumător de practică pedagogică” (1958) și „Pedagogie pentru învățământul superior tehnic (1976). Lucrarea „Pedagogie” reprezintă o sinteză a rezultatelor experienței sale didactice și științifice, constituindu-se ca o sursă informativă valoroasă pentru pregătirea pedagogică a viitorilor profesori și pentru perfecționarea pregătirii psihopedagogice a cadrelor didactice. Cartea are 328 de pagini și este concepută ca un animal universitar de pedagogie care abordează problemele fundamentale ale pedagogiei, problemele didacticii și sistemului instituțional de educație, dar și unele probleme pedagogice de interes major precum educația permanentă, orientarea școlară și profesională, cretivitatea sau cercetarea pedagogică. Lucrarea a fost concepută ca o sursă de informare științifico-didactică și servește atât pentru pregătirea pedagogică a studenților din toate profilele învățământului superior care doresc să devină cadre didactice, cât și pentru perfecționarea pedagogică a cadrelor didactice de toate specialitățile din învățământul românesc. Cartea este structurată de patru capitole: Fundamentele psihologiei, Didactica sau teoria învățământului, Sistemul instituțional de educație și Complementele pedagogiei. Ioan Bontaș definește pedagogia ca fiind știința care studiază legile educației tinerei generații în special și ale omului în general. Pedagogia pregătește pe studenți, viitorii profesori, pentru o a doua profesie, aceea de dascăl, de educator. Sistemul științelor pedagogice cuprinde următoarele ramuri pedagogice (discipline) mai

Carte: „Metode de învățămînt”

EDP, 1980 Autor: Ioan Cerghit

Prof. Univ. Dr Ioan Cerghit, profesor consultant la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității din București, perioada 1973-1977a deținut funcția de prodecan al Fcaultății de Filosofie de la aceeași universitate, iar în anul 1979 și pânâ în 1990, pe cea de șef al Catedrei de Pedagogie și Psihologie. A publicat numeroase articole în reviste de specialitate sau în volume colective. Ioan Cerghit este autorul și coordonatorul a mai multor lucrări consacrate teoriei educației și învățământului, dintre care: Filmul în procesul de învățământ din 1970, Mass-media și educația tineretului școlar din anul 1972, Prelegeri pedagogice (coautor) și Sisteme de instruire alternative și complementare. Structuri, stiluri și strategii publicată în anul 2002. Lucrarea „Metode de învățământ” reprezintă o sinteză fundamentală în domeniul metodologiei didactice, remarcabilă prin caracterul ei sistematic și care acoperă întreaga gamă a metodelor de învățământ. Volumul este prezentat ca o punte de legătură între sistemul tradițional de predare și cel modern, îmbinarea lor fiind varianta optimă a învățământului actual. Plecând de la metodologia centrată pe profesor, ca factor catalizator al procesului predareînvățare, la cea care-l aduce în centrul atenției pe elev, lucrarea este o analiză extrem de pertinentă a activității didactice. Este ocazia potrivită pentru o reconsiderare a metodelor specifice actului pedagogic, dezvăluindu-se nivelul potențiator al acestora, în urma aplicării lor practice de-a lungul timpului. Lucrarea lui Iona Cerghit se adresează atât studenților de la specializările de profil, în special celor care urmează cursurile modulului psihopedagogic, cât și tuturor cadrelor didactice.